Saturday, August 14, 2010

Apabila Aurat Disalah Faham


Seorang pelajar perempuan sekolah agama memilih memakai seluar jean yang ketat dan kemeja -T ketat paras pinggang sebagai pakaian yang selesa. Apabila ditanya pelajar itu menjawab,

' inilah gaya saya. Saya tidak buat jahat pun. Takkan pakai macam ni pun salah. Cara macam ni pun tutup aurat juga. Dari dulu memang macam ni cara saya berpakaian.

'Seksi ke? kalau nak tunjuk seksi bukan saja dengan pakaian , cara berjalan, dan bentuk badan pun boleh. Tudung ni fesyen, yang terbaru adalah cara ni yang pendek dan ringkas.

jelas pelajar perempuan itu sambil menggayakan tudung fesyen terbaru yang hanya menutup pangkal leher dan menarik kemeja-T yang senteng bahagian belakangnya.



Seorang lagi pelajar perempuan yang berpandangan bahawa pakaian tidak melambangkan peribadi seseorang. Katanya, jika dilihat dalam televisyen, ramai yang berpakaian menutup aurat juga melakukan maksiat. Ramai yang mengandung anak luar nikah, buang bayi tetapi kenapa masyarakat lebih memandang hina kami yang berpakaian seperti ini.


"Saya tahu batas aurat seorang wanita. Kalau dulu saya tidak bertudung, tapi sekarang saya dah bertudung. Saya cuba berubah sedikit demi sedikit. Biarlah perubahan ini ikhlas dari hati saya sendiri"

"Kalau ada yang cakap, baik tak payah pakai tudung kalau pakai baju macam itu, saya tak kisah. Yng pelik kenapa tak tengok dulu kerja yang yang buat sebelum kutuk. Saya bekerja dalam bidang yang lasak dan berpakaian seperti ini lebih selesa. Itu pesonaliti saya."


Inilah umat nabi Muhammad sekarang. zaman dah moden, jadi dunia pun kenalah berubah...Mengapa jadi begini? salah siapa semua ini terjadi? tepuk dada tanyalah iman. Kalau ini sikap kita yang hanya melihat sahaja atau lebih kepada konsep tunggu dan lihat..... maka tunggulah azab dari Allah. Apa yang harus dilakukan? ini semua hendaklah berbalik kepada hukum Allah yang selama ini diperkotak katikkan sesetengah pihak. selagi hukum Allah tidak dilaksanakan tidak ada yang akan selesai....percayalah.

No comments:

Post a Comment