Thursday, May 20, 2010

CiNta


Cinta adalah perasaan jiwa dan tarikan hati. Ia adalah fitrah. Islam mengiktiraf fitrah ini dan menggariskan 3 peringkat cinta:
1) cinta agung: cinta kepada Allah, rasul, dan jihad di jalan Allah.
2) cinta pertengahan: cinta yang terhasil daripada ikatan selepas perkahwinan ( aqidah, keturunan, kaum kerabat, perkahwinan, dan pesaudaraan.
3) cinta hina: cinta taghut, syaitan, musuh2 Allah, hawa nafsu, syahwat, dan utamakan kasih (ibu bapa, anak2, isteri, keluarga, perniagaan, negara....melebihi kasih Allah dan Rasullullah serta jihad di jalan Allah..)
dalan islam tiada istilah cinta sebelum kahwin. Dr. Abdullah Nasih Ulwan meletakkan 3 peringkat cintaberdasarkan surah AT-TAUBAT ; 24....yang bermaksud...
katakanlah, ' jika bapa2 mu,anak2 mu, isteri2 mu, keluaga2 mu, harta2 kekayaan yang kamu usahakan, perdagangan yang kamu khuatirkan kerugiannya, dan rumah2 tempat tinggal yang kamu sukai, lebih kamu cintai daripada Allah dan rasulNya serta berjihat di jalan Nya, maka tunggulah sampai Allah memberikan keputusanNya' Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang2 fasik.
masih belum terlambat untuk menagih cinta ilahi. Kerna Allah itu tidak pernah membenci hambaNya kecuali hambaNya itu sendiri yang meninggalkan tuhannya.....

No comments:

Post a Comment