Friday, May 28, 2010

iSlamkAh aKu EsOK hARi?


ingat tak kisah Bashisha? Siapa dia? Mari kita kaji kisah beliau......




Pada zaman Rasulullah ada seorang guru agama. Beliau mempunyai ramai murid. Beliau juga seorang yang kuat beribadat kepada Allah dan tidak suka melakukan maksiat.




Suatu hari datang iblis yang menyamar sebagai seorang lelaki yang soleh.. Dia datang kepada guru tersebut lalu berkata....' wahai guruku aku lihat engkau tidak sekali pun melakukan kejahatan. pasti tuhan engkau sayangkan engkau. Tidakkah engkau berasa ingin melakukan kejahatan sekali seumur hidupmu. Aku syorkan engkau lakukan satu sahaja daripada tiga ini.




1) membunuh


2) berzina


3) minum arak




Nanti tuhanmu pasti mengampunkan dosamu kerana dia engkau telah beribadat sekian lamanya'. kata iblis itu.




Maka jawab guru itu,' baiklah. aku akan melakukannya. nanti aku bertaubatlah. aku nak melakukan kejahatan yang ketiga iaitu minum arak. kerana dosa minum arak kecil sedikit daripada membunuh dan berzina'.




Maka guru itu pun pergi ke sebuah kampung untuk membeli arak. kebetulan yang menjual arak di kedai itu terdapat seorang gadis yang sangat cantik. setelah guru tersebut meminum arak beliau menjadi mabuk lalu beliau berzina dengan gadis tadi. apabila pelakuan beliau diketahui oleh abang gadis itu maka beliau telah membunuh abang gadis tersebut.




Iblis menyamar sebagai seorang lelaki lalu memberitahu orang kampung bahawa guru itu telah membunuh seorang ahli kampung mereka.Setelah perlakuan guru itu diketahui oleh orang kampung. maka beliau pun ditangkap dan disalib pada sebatang pokok, untuk dijatuhi hukuman. kemudian datang iblis untuk memberi pertolongan.


lalu iblis berkata' aku akan menolong engkau tapi dengan satu syarat aku akan melepaskan engkau. syaratnya , engkau mesti sujut dekat aku sekali sahaja. aku janji akan melepaskan engkau.


berkata guru itu' bagaimana aku nak sujud dekat engkau sedang tangan aku diikat.


iblis menjawab' engkau hanya melakukan isyarat sahaja. dengan menundukkan kepala engkau kebawah sedikit. aku akan melepaskan engkau.

jawab guru itu semula' baiklah.


lalu beliau pun sujud dengan menggunakan isyarat sahaja. maka iblis pun ketawa dengan kuatnya dan berkata ' aku tidak akan melepaskan engkau. aku hanya nak melihat engkau akan dibakar bersama2 aku nanti dineraka. hahaha...'


maka guru itu pun matilah dalam keadaan kufur...


ketahuilah bahawa iblis dan syaitan itu musuh yang nyata sampai hari kiamat kelak. dan janganlah sesekali kita terdorong untuk melakukan kemaksiatan kerana segala kejahatan itu adalah yang paling dibenci Allah dan seluruh alam ciptaan tuhan....




No comments:

Post a Comment