Friday, May 21, 2010

Kebebasan


Apa yang kita cari sebenarnya.......kebebasan hidup?
dikisah pada zaman dahulu ada seorang ustaz dan lima orang muridnya yang giat menuntut ilmu...
suatu hari ustaz itu memberi setiap seorang seekor ayam untuk disembeleh. kata ustaz itu,' cari tempat yang tidak ada orang yang melihat kamu, sedang kamu sibuk menyembelih ayam itu'.
maka masing2 mencari tempat untuk melakukan tugasan yang diberi oleh ustaz tersebut.
maka apabila mereka selesai melakukan tugasan tersebut, mereka kembali kepada ustaz nya.
masing2 menunjukkan ayam yang disembelih itu. tapi seorang daripada mereka itu menunjukkan ayam yang diberi tadi masih tidak disembelih.
berkata ustaz itu,' kenapa kamu tidak sembelih ayam yang saya beri kepada kamu tadi.
maka berkata murid itu,' saya sudah mencari tempat yang tidak ada orang yang boleh melihat saya. tapi saya tidak menjumpainya. saya merasa ada yang melihat ketika saya hendak menyembelih ayam itu. saya takut....'
ustaz itu berkata,' kamu lulus dalam ujian ini kerana tiada tempat yang tidak boleh dilihat oleh ALLAH'.
Inilah kesannya apabila kita dekat dengan Allah dan sentiasa merasa kita adalah makhluk Allah
yang tidak lari dari kebebasan yang sedia digaris oleh ulama'2 terdahulu...

No comments:

Post a Comment